روش هابهبود تمرکز
درباره وبلاگ

خدا را گفتم بیا جهان را قسمت کنیم : .... اسمون مال من ابراش مال تو !!!! ماه مال من خورشيد مال تو !!!!! دريا مال من موجش مال تو !!!! خدا خنديدو گفت تو بندگي كن تمام دنيا مال تو من هم مال تو !!!!
آخرین مطالب
پيوندها

 

  تبادل لینک هوشمند


 برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 راهنمایی شهید موسوی پور و آدرس

  moosavipoor.LXB.ir لینک نمایید

 سپس مشخصات لینک خود را در زیر

 نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت

 شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 82
بازدید کل : 52783
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

راهنمایی شهید موسوی پور
امام خمینی (ره) فرزندانم درس بخوانید تا بتوانید کشور را اباد کنید
جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 18:3 ::  نويسنده : منیره صدری       

 

نداشتن تمرکز حواس مخصوصاً هنگام مطالعه و کلاس درس یکی از شکایات اصلی دانش‌آموزان می‌باشد افراد زیادی هستند که مدام فکرشان مشغول است و به دنبال رهایی از این مسئله می‌باشند بهبود تمرکز حواس یک مهارت است و مثل هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد. اگر از تکنیک‌های زیر به خوبی استفاده کنید بین 4 تا 6 هفته تمرکز حواس شما تغییر چشمگیری پیدا می‌کند.

1-در جای مناسبی مطالعه کنید و محل مطالعه باید کشخص و ثابت باشد سعی کنید در محل مطالعه هیچ‌چیز جز کتاب و دفتر درسی که می‌خواهید مطالعه کنید وجود نداشته باشد هر شیئی در محل مطالعه حتی کتابهای دیگر یا مجلات می‌تواند تمرکز شما را برهم بزند.

2-در زمان مناسب مطالعه کنید مطالعه در ساعات آخر شب، در هنگام خستگی و هنگامی که علاقه‌ای به مطلب مورد مطالعه ندارید تمرکز را کاهش می‌دهد.

3- هدف خود را از مطالعه مشخص کنید برای مثال می‌خواهم از صفحه‌ی 86 تا 116 این کتاب را بخوانم. داشتن هدف مبهم و بزرگ تمرکز شما را کاهش می‌دهد.

4- برای بهبود تمرکز در کلاس، در ردیف اول، دور از پنجره و مقابل دید دبیر بنشینید و با دبیر ارتباط چشمی برقرار کنید.

5- در کلاس یادداشت برداری کنید شنونده‌ای فعال باشید و سعی کنید از میان گفته‌های دبیر سئوالاتی را طرح کرده و بپرسید.

6- با نگرش مثبت به دبیر، کلاس و موضوع تدریس وارد کلاس شوید، طرز فکر مثبت شما باعث افزایش تمرکز و یادگیری می‌شود.

7- مؤثرترین گام جهت اصلاح و بهبود تمرکز، تحلیل دقیق اموری است که مخل تمرکز شما هستند مثل محل مطالعه، شرایط بدنی و خیال بافی و ... آنها را نوشته و برای حذف آنها برنامه‌ریزی کنید.

8- در روز یک زمان ثابت نیم ساعته را به فکر کردن درباره‌ی مسائل اختصاص دهید و هرگاه در زمان دیگری فکر آنها سراغ شما آمد بگویید در ساعتی که مشخص کرده‌ام به آن فکر می‌کنم.

9- بعد از مدتی مطالعه بلند شوید و مقداری راه بروید تا با انقباضی که در عضلات صورت می‌گیرد خون بیشتری به مغز برسد.

10- موضوع درسی را تغییر دهید الگوی یادگیری خود را از فشرده به توزیعی تبدیل کنید بدین معنی که یک درس را پشت سرهم نخوانید بلکه 2 یا 3درس را در کنار هم بخوانید.

11- طرز نشستن خود را اصلاح کنید به شکلی بنشینید که فشار زیادی به رگها نیاید و خون به راحتی بتوانند در عضلات و رگها جریان داشته باشد.

12- با چهره‌ی درهم و عبوس مطالعه نکنید زیرا تصویر کتاب را برای شما ناخوشایند می‌سازد. با علاقه و با حالت خوشایند به مطالعه بپردازند.

13- از تکنیک‌های توقف فکر استفاده کنید، مثلاً هرگاه سرکلاس یا هنگام مطالعه متوجه شدید در حال فکر کردن به موضوعات دیگر هستید، بگویید فکر کردن بسه و این کلمه را مدام هنگام هجوم افکار تکرار کنید حتی اگر شده روزی دویست بار جلوی افکار را با کلمه‌ی بسه بگیرید. این تمرین باعث می‌شود که دیگر افکار سراغ شما نیاید صبور باشید و این روش را ادامه بدهید.

14- از روش عنکبوتی استفاده کنید. عنکبوت فقط موقعی که تورش در اثر گیر افتادن به شدت بلرزد واکنش نشان می‌دهد. شما بگذارید سروصدا بیاید، دیگران سرفه کنند، بپرسند، بیایند و بروند. بدون اینکه کوچکترین نگاهی به آنها بیندازید گویی آنها آنجا نیستند. بین خود و استاد یا آن چه می‌خوانید تونل بزنید و چیز دیگری را نبینید و نشنوید.

15- وقتی با کسی حرف می‌زنید تمام توجه‌تان را به او معطوف دارید و به صورت او بنگرید و به گفته‌هایش توجه کنید بقیه‌ی دنیا را از ذهنتان بیرون کنید.

16- لحظاتی از روز را به توصیف محیط بپردازید بدون آنکه به چیز دیگری فکر کنید محیطی که در آن قرار دارید را کاملاً با جزئیات آن توصیف کنید.

17- از شیوه‌ی تصویرسازی با گل سرخ استفاده کنید روزی سه بار یک گل قرمز را در ذهن تجسم کرده به گلبرگها، پرچم و کاسبرگ آن در ذهنتان خوب توجه کنید سپس در ذهن آن را پژمرده کرده و دانه‌های آن را زیر خاک پنهان کرده و تصور کنید هوا بارانی شده و زمین خیس شده و دانه‌های این گل رشد کرده، ساقه داده، غنچه داده و دوباره یک گل رز شده و این چرخه را در ذهن تکرار کنید.

18- میزان حواس پرتی روزانه‌ی خود را ثبت کرده و هر بار برای حواس‌پرتی علامت × بزنید سپس سعی کنید روزهای بعد تعداد علامت‌ها را کاهش دهید.

19- در محل مطالعه هیچ کاری جز مطالعه انجام ندهید. با دیگران حرف نزنید، چیزی نخورید و نیاشامید، خیالبافی نکنید و به موسیقی گوش ندهید. هیچ کار جز مطالعه انجام ندهید. این باعث می‌شود نسبت به محل مطالعه شرطی شوید و فقط فکر مطالعه سراغ شما بیاید.

20- اگر مشغله‌ی ذهنی شما به کسی مربوط می‌شود این مسئله را با او در میان بگذارید و دیگر به آن فکر نکنید.

 

از طرف سرکار خانم ایوبی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: